Myyminen on auttamista

Ilona Rauhala

Kaikkien pitäisi oppia myymään. Jokaisen asiakaspalvelijan, puhelimeen vastaajan, assistentin ja siivojankin täytyisi oppia myymään lisäpalveluita. Asiakaslähtöisyys ja myyntihenkisyys on päivän sana.

Muistan itse oman urani alkuaikoina, miten vaikealta tuntui, että psykologin palveluita täytyisi ryhtyä myymään.

Voisin kuvitella, että samantyyppinen ajatuskulku on juolahtanut joidenkin muidenkin mieleen: ”Minähän olen asiantuntija, enhän minä mitään osaa myydä ja kaikenlisäksi en missään tapauksessa halua myydä kenellekään mitään…Myyminen on epäeettistä ihmisten päiden kääntämistä haluamaan jotain sellaista, mitä he eivät itse tiedä tarvitsevansa”.

Kun valmistuin psykologiksi, menin töihin valmennusyritykseen. Myyminen oli opittava. Tuskallisen kieriskelyn, vaivaantuneisuuden ja turhautumisen jälkeen aloin saada asiaan valoa, kun määrittelin sanan myyminen uudestaan. Aloin ajatella myymistä auttamisena. Myyminen on auttamista.

Voisitko ajatella, että se asiakas, joka istahtaa eteesi tai soittaa sinulle, ilahtuu, kun autat häntä ajattelemaan niitä asioita, joita sinä osaat ja edustat, uudesta näkökulmasta. Autat häntä ymmärtämään, mitä muita vaihtoehtoja hänellä voisi tämän asian suhteen olla. Sinä olet jonkun asian ammattilainen ja asiantuntija ja sen tietotaidon tuominen esiin asiakkaalle, joka ei ole uhrannut näiden asioiden miettimiselle elämästään paljoakaan aikaa,  on kiitollinen, että avasit suusi ja rohkaisit kokeilemaan jotain uutta.

Uudelleenmäärittely on muuten helppo ja yksinkertainen asia moneen muuhunkin joskus ikävältä tuntuvaan asiaan. Otat hetken aikaa asian miettimiseen ja mietit, miten kyseisen asian merkityksen voisi kääntää itselle myönteisemmäksi. Miten koko ajatuksen voisi kääntää? Sanat luovat todellisuutta ja ne vaikuttavat tunteisiimme. On siis hyvä pysähtyä miettimään, miten nimeämme asioita ja ovatko ne meille itsellemme positiivisia tunteita herättäviä. Asiat voi aina nimetä uudelleen.