Mindfulness ja tietoinen läsnäolo

Ilona Rauhala

Erilaiset tietoisen läsnäolon menetelmät leviävät tällä hetkellä hurjaa vauhtia. Monet organisaatiot ovat ottaneet mindfulness – menetelmän käyttöön osana organisaation hyvinvointi- ja suorituksen johtamisen ohjelmia. Yksityishenkilöt käyvät viikonloppukursseja ja teemaan liittyviä kirjoja ostetaan valtavasti.

Ihmiset hakevat kuumeisesti apua kiireestä johtuvaan hallinnan tunteen menettämiseen. Miten voisin auttaa itseäni tuntemaan vähemmän stressiä? Miten voisin auttaa itseäni olemaan levollinen työssä? Mikä voisi auttaa kohtaamaan asiakkaan rauhallisesta ja kiireettömästä mielentilasta käsin? Mitä voin tehdä keskellä työpäivää ja toisaalta kotona töiden jälkeen kun haluan hiljentää mieleni työasioista ja siirtyä vapaa-ajalle?

Tutkimusten mukaan ihmiset, jotka harjoittavat tietoista läsnäoloa, kuten esimerkiksi joogaa tai meditaatiota, kykenevät nopeammin hiljentämään aivojen hälyääniä, joita ympäristömme informaatiotulva sinne syöttää. Suomalaisia perinteisiä tietoisen läsnäolon harjoitusmuotoja ovat esimerkiksi saunominen, avantouinti, hiihtäminen ja kalastaminen. Mikä tahansa, mikä auttaa keskittymään, rauhoittumaan ja tulemaan tietoiseksi siitä, mikä on tärkeää juuri nyt, kehittää itsetietoisuutta ja läsnäolon taitoja. 

Läsnäolon taitoja voi verrata hampaiden harjaamiseen. Vielä muutama vuosikymmen sitten läheskään kaikki eivät harjanneet päivittäin hampaitaan, ja toisaalta nykyään sen tekevät lähes kaikki automaattisesti. Tietoisen läsnäolon harjoitteet ovat vielä monelle tuntemattomia, mutta tulevaisuudessa niitä harjoitetaan yhtä automaattisesti kuin hammashygieniaa. Tietoisen läsnäolon harjoittaminen on aivohygieniaa.

Kollegani Makke Leppänen osallistui muutama vuosi sitten johtamisseminaariin Sydneyssä, Australiassa. Pitkään buddhalaisuutta harjoittanut munkki oli kertonut seminaarissa, miten elämässämme olisi vähemmän ongelmia ja pärjäisimme paremmin, jos muistaisimme aina kysyä itseltämme kolme tärkeää kysymystä.

Nämä kysymykset ovat tehneet minuun syvän vaikutuksen ja ne ovat:

  1. Mikä on tärkein hetki elämässämme?
 Tärkein hetki elämässämme on tämä hetki. Meillä ei ole muita hetkiä. Eilinen on mennyttä ja huominen on tulevaisuutta. Meillä on vain tämä hetki ja hyvinvointimme syntyy tässä hetkessä.

  2. Kuka on elämämme tärkein ihminen? 
Tärkein ihminen on se ihminen, kenen tai keiden kanssa parhaillaan olemme. Olen juuri nyt heidän kanssaan ja siksi he ansaitsevat täyden huomioni. Tässä hetkessä ei ole muita ihmisiä. Jos olen yksin, olen läsnä itselleni.

  3. Mikä on elämämme tärkein tehtävä? 
Tärkein tehtävämme on välittäminen ja kuuntelu. Meillä on vain tämä hetki ja tämä ihminen kanssamme juuri nyt. Tärkein tehtäväni on välittää hänestä ja olla täysillä läsnä tässä tilanteessa. Jokaisella on oikeus tulla kuulluksi.

Antti-Juhani Wihuri on kirjoittanut Mindfulnessista hyvän kirjan 'Mindfulness työssä' - tietoinen läsnäolo vapauttaa onnistumaan (Talentum 2014). Kirjan voi tilata täältä.